vineri, 23 octombrie
Ovidiu Pașca - OMUL care readuce Maramureșul pe harta concursurilor de viteză în coastă
De Daiana Toma-Cioran - marți, 25 august în categoria Interviuri
1150

Distribuie pe rețelele de socializare

Ovidiu Pașca, fondator și vicepreședinte XPOracing, organizator Trofeul Gutâi, „Viteza în Coastă” își dorește să readucă Maramureșul pe harta concursurilor automobilistice.

D.T.C: Puteți să ne vorbiți puțin despre experiențele dumneavoatră ca pilot?

O.P.: Sunt campion național ACR la Viteză în Coastă și la Rally Sprint 5 ani la rând. Am fost la foarte multe competiții în Austria unde am avut rezultate foarte bune. Din păcate, eu nu am avut ocazia ca cineva să mă ajute, de aceea, noi încercăm să-i ajutăm pe cei cu talent. Noi o facem din pasiune!

D.T.C.: Ce este XPOracing Club?

O.P: L-am înființat acum 5 ani împreună cu Ionuț Pârvu. Voiam să facem moto-sport într-un cadru organizat. La karturi cea mai mică persoană pe care am învățat-o avea 5 ani. Fiul meu, are 3 ani jumătate și deja știe să se dea cu kartul. Bineînțeles, totul se desfășoară în siguranță, cu echipament și tot ce este nevoie. Următorul pas sunt mașinile de competiție pentru juniori ca să participe la concursurile organizate în România. Până acum avem 4 tineri talentați, fete și băieți, problema este bugetul, nu toată lumea își permite să investească în asta. Noi vrem să punem la dispoziție materialul, iar copii să vină cu talentul. 

D.T.C.: Știm cu toții că de 9 ani Maramureșul nu a mai avut un astfel de eveniment. Cum v-a venit ideea să îl organizați acum?

O.P.Eu eram foarte mult plecat în competiții și am văzut că în Baia Mare nu avem nimic, oriunde mergi ai, numai la noi în Baia Mare, nu. Am pornit de la ideea că de ce să nu facem și la noi? Mulți ani toată lumea a vrut, dar nimeni nu a făcut nimic, noi suntem singurii care au făcut, și am reușit să aducem cea mai mare clasă de Viteză în Coastă din România.

D.T.C.: De unde aveți această pasiune pentru mașini?

O.P.: De mic mi-au plăcut mașinile. Eu am crescut în Austria, și de la 14 ani mă plimbam cu motocicleta pe stradă. Am început cu motociclete, apoi cu mașini și competiții.

D.T.C.: Concurați la acest concurs?

O.P.: Eu nu concurez de data asta.  Eu sunt șef-securitate. Am să fiu cu safety-car pentru ca piloții să conducă în siguranță. Mă duc și verific traseul să nu fie oameni, mizerie. Să fie cât de sigur pentru participanți. 

D.T.C.: Câți participanți sunt până acum?

O.P.: Până acum sunt peste 50 de participanți, iar lista este deschisă până în sera de 26 august. Concurenții sunt din toată România, dar sunt și concurenți din Ungaria, Polonia și Bulgaria. Dacă nu am fi fost acum în pandemie, aveam concurenți din Germania și Austria. 

D.T.C.: Există criterii de înscriere?

O.P.: Da, avem criterii de înscriere. Trebuie să fi pilot cu experiență, nu poate oricine, un amator nu poate concura aici. Toate criteriile sunt date de Federația Română  de Automobilism Sportiv, noi mergem pe linia lor.

D.T.C.: Care sunt premiile pentru locurile fruntașe?

O.P.: Avem cupe frumoase, făcute de meșteșugari tradiționali din  Maramureș. Sunt cele mai frumoase cupe din sezonul 2020. 

D.T.C.: Există o taxă de înscriere pentru participanți?

O.P.: Da, există o taxă de înscriere. Este cu taxă media. Nu noi am decis, ci Federația, noi fiind afiliați la ei. Noi organizăm tot, Federația preia cele 2 zile de competiție. De aceea, toate criteriile noastre sunt în conformitate cu cele date de F.R.A.S.

D.T.C: Care sunt tipurile de traseu pe care concurenții le vor parcurge?

O.P.: O să fie traseu în pantă, fiind și cel mai lung din Campionat, și având cele mai multe posturi de arbitrii. Nu există precedent, avem 42 de posturi de arbitrii. Este cel mai lung, cel mai sigur traseu. Încercăm să fim cât mai mult în siguranță. Vitezele sunt foarte mari, vin mașini bine pregătite în care s-au investit o grămadă de bani, oamenii investesc foarte mulți bani în sportul ăsta, iar noi vrem să le creăm condiții. Noi avem cel mai frumos traseu din România, la Pasul Gutâi, pentru viteza în coastă. 

D.T.C: De ce nu s-a mai ținut acest eveniment în nouă ani?

O.P.: În primul rând, niciun club nu s-a zbătut să facă ceva, trebuie să te zbați să faci. În al doilea rând, cred că foarte mulți au fost comozi. Având clubul, având susținerea, ne place moto-sportul noi vrem să facem clubul acesta și să facem cât mai multe competiții pentru a lua tineretul de pe stradă, aici vorbesc de cei care fac prostii cu mașinile, să-i ducem într-un cadru organizat. Dacă reușim cu măcar 20-30%, evităm foarte multe accidente rutiere. Sunt chestii care se leagă una de alta. Am început cu karturile pentru copii, unde cel mai mic a fost de 5 ani. Avem o tabără de copii la Metro în parcare. Într-o săptămână de tabără învață să conducă, învață legislație, primul ajutor de mici. Este doar începutul, dacă o să avem susținerea autorităților și întreprinderilor maramureșene putem să ajungem departe, să fim în standardul european, să avem circuit propriu, circuit de siguranță, nu neapărat de viteză. Dacă ești pasionat de mașini, vrei să mergi să testezi undeva mașina, să vezi ce se întâmplă în anumite condiții, atunci este nevoie de un club ca al nostru.

D.T.C.: Cine au fost cei care v-au susținut, adică partenerii și sponsorii acestui proiect?

O.P.:  Noi promovăm Maramureșul și Baia Mare prin acest concurs. Ne-au ajutat foarte mult Consiliul Județean Maramureș și Primăria Municipiului Baia Mare, fără ei nu cred că reușeam. Am avut și ajutor, nu neapărat în bani din partea firmelor maramureșene. Avem aproximativ 60 de voluntari care ne ajută cu tot ce ține de organizare. 

D.T.C.: Ce așteptări aveți de la acest eveniment?

O.P.:  Vrem să facem o tradiție din acest concurs. Părerea noastră este că acest concurs este evenimentului anului. E adevărat că pandemia nu permite să avem spectatori, deși avem foarte multe solicitări. Vrem să mișcăm partea de moto-sport în partea de Nord-Vest a României.

 

Distribuie pe rețelele de socializare

Alte știri